Word jij 1 van de 101 hotspots in de nieuwe Leiestreek campagne?

De kandidaturen voor de 101 creatieve hotspots in de Leiestreek zijn afgesloten sinds 5 november. Midden november worden alle kandidaten op de hoogte gehouden, na afloop van de jurering. Hieronder kan je nog eens de voorwaarden nalezen.

Toerisme Leiestreek gaat voor de campagne 2020 op zoek naar 101 creatieve hotspots. Zij zullen centraal staan in de campagne en productontwikkeling.

Indien jij geselecteerd wordt, loop je in 2020 mee in de campagne van de Leiestreek. Jouw zaak of evenement wordt dan onder andere voorgesteld op een specifieke pagina op de website, op Facebook en in de pocket die tijdens de campagne zal verspreid worden. Indien mogelijk wordt er ook een fietsroute uitgewerkt die langs jouw zaak passeert.

De uitgelezen kans om je zaak of evenement extra onder de aandacht te brengen.

Wat zoeken we?

We zoeken “creatieve hotspots”, speciale plekken, tijdelijke concepten of evenementen waar je om één of andere reden zeker moet geweest zijn. Het is belangrijk dat deze hotspots toegankelijk zijn voor individuele bezoekers/toeristen.

Enkel zaken in de Leiestreek komen in aanmerking. Ben je niet zeker of jouw zaak in de Leiestreek ligt? Bekijk hier het overzicht van de 27 Leiestreekgemeenten.

Onderstaande zaken komen in aanmerking:

  • Blurring concepts: Verschillende functies of ideeën worden gecombineerd om een nieuwe ervaring te creëren; restaurants, cafés, (koffie)bars, winkels, hoeves die de combinatie maken met iets anders;  een juwelier in een koffiebar, een kledingwinkel waar je ook kan lunchen, een café waar je vinyl of interieur kan kopen, een restaurant met een dakmoestuin, …
  • Restaurants, cafés, (koffie)bars op speciale locaties of met een vernieuwend concept; restaurants die verrassende combinaties maken met streekeigen ingrediënten, reca waar exposities van kunstenaars doorgaan, een café in een oud industrieel gebouw met focus op lokale producten, een koffiehuis met specifieke inrichting waar de focus ligt op huisbereide of lokale producten, een eethuis met trendy inrichting dat focust op lokale en gezonde producten, ...
  • Hoeves met vernieuwende concepten of producten: picknickkast, biobrunch, verrassende smaak- of productcombinaties, diners met eigen producten, …
  • Hippe en verrassende winkelconcepten: een winkel waar je producten kan kopen die (bijna) nergens anders te vinden zijn, een concept store in een thema dat past bij de identiteit van de Leiestreek, een winkel met een koffiebar of lunchhoek, ...
  • Tijdelijke concepten of events: pop-ups op speciale locaties zoals oude industriële panden of langs het water, food events zoals diners waarbij men eerst zelf de ingrediënten verzamelt, bierevents met biertastings, bapas (biertapas) of bierpairing, …

Hoe gebeurt de selectie?

Toerisme Leiestreek heeft hiervoor een jury samengesteld van 3 externe creatievelingen uit de Leiestreek:

  • Barbara Dejonghe - creative director en owner Clementine TV
  • David Van Gessel - owner en creative & strategic director SKINN Branding Agency
  • Hans Vandenberghe - Stad Kortrijk

Zij zullen de inschrijvingen beoordelingen op basis van antwoorden die gegeven werden op de vragen en bijgevoegd video- of fotomateriaal. De belangrijkste criteria waarop beoordeeld zal worden zijn:

  • de mate waarin de zaak/de organisator van het evenement ook zelf de campagne (en de Leiestreek) mee zal uitdragen via zijn/haar eigen netwerk

Naast deze criteria houden we ook rekening met een zekere regionale spreiding. Het is immers belangrijk dat we voor de volledige regio producten kunnen ontwikkelen en campagne kunnen voeren.