Leiespots 2021

Word jij 1 van de Leiespots 2021 en loop je mee in de nieuwe campagne van de Leiestreek?

Is jouw zaak the place to be in de Leiestreek, heb je een vernieuwend concept of ben je net iets anders dan de rest? Is je zaak bovendien gelegen aan een provinciale wandel- of fietsroute of een wandel- of fietsnetwerk? Stel je dan kandidaat voor 30 september 2020 en word één van de Leiespots 2021.

Voor de nieuwe campagne in 2021 rond de verhaallijn “verrassend dichtbij” gaat Toerisme Leiestreek op zoek naar creatieve ondernemers met bij voorkeur een link naar de provinciale fiets- en wandelproducten. Zij zullen centraal staan in de nieuwe campagne rond fietsen en wandelen.

Indien jij geselecteerd wordt, loop je in 2021 mee in de campagne van de Leiestreek. Jouw zaak of evenement wordt dan onder andere voorgesteld op een specifieke pagina op de website, op Facebook en in de pocket die tijdens de campagne zal verspreid worden.

De uitgelezen kans om je zaak of evenement extra onder de aandacht te brengen.

BEKIJK HIER DE CAMPAGNE VAN 2020 ALS VOORBEELD

Wat zoeken we?

We zoeken creatieve hotspots, speciale plekken, tijdelijke concepten of evenementen waar je om één of andere reden zeker moet geweest zijn, én die bij voorkeur een sterke link hebben met de provinciale fiets- en wandelproducten. Het is belangrijk dat deze hotspots fysiek toegankelijk zijn voor individuele bezoekers/toeristen (dus niet enkel voor groepen of louter webshop).

Onderstaande types zaken komen in aanmerking:

  • Blurring concepts: Verschillende functies of ideeën worden gecombineerd om een nieuwe ervaring te creëren; restaurants, cafés, (koffie)bars, winkels, hoeves die de combinatie maken met iets anders; een juwelier in een koffiebar, een café waar je vinyl of interieur kan kopen, een restaurant met een dakmoestuin, …
  • Restaurants, cafés, (koffie)bars op speciale locaties of met een vernieuwend concept: restaurants die verrassende combinaties maken met streekeigen ingrediënten, reca waar exposities van kunstenaars doorgaan, een café in een oud industrieel gebouw met focus op lokale producten, een koffiehuis met specifieke inrichting waar de focus ligt op huisbereide of lokale producten, een eethuis met trendy inrichting dat focust op lokale en gezonde producten, ..
  • Hoeves met vernieuwende concepten of producten: picknickkast, biobrunch, verrassende smaak- of productcombinaties, diners met eigen producten, …
  • Hippe en verrassende winkelconcepten: een winkel waar je producten kan kopen die (bijna) nergens anders te vinden zijn, een concept store in een thema dat past bij de identiteit van de Leiestreek, een winkel met een koffiebar of lunchhoek, ...
  • Tijdelijke concepten: pop-ups van minstens 1 maand op speciale locaties zoals oude industriële panden of langs het water, food concepten zoals diners waarbij men eerst zelf de ingrediënten verzamelt, bier concepten met biertastings, bapas of bierpairing, …

Onder een sterke link hebben met de provinciale fiets- en wandelproducten verstaan we:

  • Gelegen op maximum 150 meter van een provinciale wandelroute of een wandelnetwerk
  • Gelegen op maximum 250 meter van een provinciale fietsroute of het fietsnetwerk
  • Extra activiteiten, dienstverlening of aangepaste infrastructuur, naar fietsers of wandelaars toe: fiets- of wandellussen vanuit de zaak, fietsherstelplaats of materiaal ter beschikking stellen om een fiets te herstellen, degelijke fietsenstalling, …

Logies waar je enkel kan komen als je er ook effectief logeert komen niet in aanmerking. Toerisme Leiestreek neemt logies mee in alle campagnes en zorgt ervoor dat er telkens verschillende logies aan bod komen.

Ben jij uitbater of organisator van zo’n hotspot, stel je dan kandidaat voor 30 september 2020!

STEL JE KANDIDAaT

Hoe gebeurt de selectie?

Toerisme Leiestreek stelt hiervoor een jury samen:

  • 3 externe, creatieve juryleden
  • 2 deskundigen uit de provinciale toeristische organisaties

Zij zullen de inschrijvingen beoordelen op basis van antwoorden die gegeven werden op de vragen en bijgevoegd fotomateriaal. De belangrijkste criteria waarop beoordeeld zal worden zijn:

  • de mate waarin de zaak/het evenement beantwoordt aan onze omschrijving van creatieve hotspots (zie hierboven) en bijgevolg aansluit bij de identiteit van de Leiestreek
  • de link met de provinciale recreatieve producten
  • aansluiting van de zaak/het evenement bij de identiteit en de verhaallijnen van de Leiestreek
    (meer informatie vind je in het strategisch beleidsplan van de Leiestreek. Dit vind je op: toolkit.toerisme-leiestreek.be)
  • de mate waarin de zaak/de organisator van het evenement ook zelf de campagne en de Leiestreek mee zal uitdragen via zijn/haar eigen netwerk

Naast deze criteria houden we ook rekening met een zekere regionale spreiding. Het is immers belangrijk dat we voor de volledige regio producten kunnen ontwikkelen en campagne kunnen voeren.

STEL JE KANDIDAat

Door de coronacris kunnen openingsuren en dienstregelingen afwijken. Contacteer bij twijfel best de ondernemer zelf.
Ga je deze zomer wat vaker op stap in eigen land? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks leuke tips voor recreatieve uitstappen in West-Vlaanderen!

INSCHRIJVEN NIEUWSBRIEF